Windowsin puheäänen vaihtaminen Luetukselle

(Päivitetty: )

Windows Luetus® tarvitsee suomenkielisen Mikropuhe-puhesyntetisaattorin.
Mikropuheen voi ladata maksutta Näkövammaisten liiton sivuilta.  linkki avautuu uuteen ikkunaan

Ohje toimii Windows 10 ja 11 käyttöjärjestelmissä.

Windows ei oletuksena tue Sapi-syntetisaattoreja, mutta puheäänet voidaan muuttaa Sapi5-yhteensopiviksi ääniksi, jolloin ne löytyvät Luetuksesta Puhu-valikon kohdasta Valitse Sapi-syntetisaattori > Sapi 5.

Jos Luetuksessa näkyy SAPI-valikossa ainoastaan englanninkieliset äänet, eikä suomenkielistä Heidiä, se saadaan käyttöön muokkaamalla hieman Windowsin rekisteriä. Puheääni toistuu nyt automaattisesti Luetuksessa, kuten Mikropuheen kanssa, ilman että Windowsin ruudunlukija on käynnissä.

Rekisterin muutokset tehdään suorittamalla PowerShellissä järjestelmänvalvojana alla oleva lause. Etsi siis Windowsin Käynnistä-valikon hakutoiminnolla PowerShell ja valitse sovellus-näppäimen (kannettavissa koneissa Shift-F10) tai hiiren oikean painikkeen takaa Suorita järjestelmän valvojana. Maalaa ja kopioi alla oleva lause leikepöydälle ja liitä se PowerShellin komentokehotteeseen. Paina liittämisen jälkeen Enter, jolloin komento suoritetaan.

$sourcePath = ’HKLM:\software\Microsoft\Speech_OneCore\Voices\Tokens’ #Where the OneCore voices live

$destinationPath = ’HKLM:\SOFTWARE\Microsoft\Speech\Voices\Tokens’ #For 64-bit apps

$destinationPath2 = ’HKLM:\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\SPEECH\Voices\Tokens’ #For 32-bit apps

cd $destinationPath

$listVoices = Get-ChildItem $sourcePath

foreach($voice in $listVoices)

{

$source = $voice.PSPath #Get the path of this voices key

copy -Path $source -Destination $destinationPath -Recurse

copy -Path $source -Destination $destinationPath2 -Recurse

}

Lopuksi käynnistä kone uudelleen, jolloin rekisterimuutokset otetaan käyttöön ja suomenkielinen Heidi-puheääni näkyy Sapi5-syntetisaattorina.

Artikkeli päättyy