Luetus-kuuntelu EasyReader-sovelluksella

(Päivitetty: )

Sisällys

Lukijalle

Dolphin EasyReader -mobiilisovelluksella voit lukea Näkövammaisten liiton Luetus®-kuuntelu-palvelun  linkki avautuu uuteen ikkunaan äänilehtiä ja kerhokirjoja. Valikoimissa on sekä paikallisia ihmisäänellä luettuja että koneäänisiä lehtiä. Sekä lehdet että kirjakerhot tilataan erikseen palveluun, niitä ei itse valita sovelluksella.

Ohje on kirjoitettu siten, että oletuksena käyttäjä hallitsee ruudunlukuohjelmansa (VoiceOver tai TalkBack) toiminnan. Ohjeessa kerrotaan vain sovelluksen ominaisuuksiin liittyvät toiminnot.

Luetus-kuuntelun käyttöönottamiseksi tarvitset käyttäjätunnuksen ja salasanan. Luetus-kuuntelun voi saada käyttöönsä näkövammainen henkilö. Lisätietoa Luetus-kuuntelusta: www.luetus.fi/kuuntelu  linkki avautuu uuteen ikkunaan

Huom! Myös Näkövammaisten liiton Luetus®-sovelluksella voit lukea äänilehdet. Lisätietoa Luetuksesta: www.luetus.fi  linkki avautuu uuteen ikkunaan .

Palvelut voi tilata Näkövammaisten liitosta näkövammainen henkilö.

Käyttöönoton vaiheet

1. Lataa ja asenna EasyReader-sovellus Applen tai Google Playn sovelluskaupasta.
  2. Avattuasi sovelluksen saat ilmoituksen Tervetuloa EasyReaderiin. Valitse Ohita-painike.
  3. Valitse seuraavaksi Kirjaudu-painike. Valitse, kirjaudutko Apple-, Google-, Microsoft-tunnuksilla.
    Voit luoda myös Dolphin-tilin käyttämällä sähköpostiosoitetta Dolphinin verkkosivulla https://yourdolphin.com/. Napauta Sign in -painiketta sivun yläreunassa.
  4. Kirjauduttuasi hyväksy ja sulje ilmoitus onnistuneesta kirjautumisesta OK:lla.
  5. Nyt olet ”Omat kirjat” -näkymässä. Paina Lisää kirjasto -painike (iso Plus-merkki) tai poistu näkymästä painamalla valikkopainiketta (ruudun vasemmassa yläkulmassa, kuvakkeessa kolme kirjan selkää nojaa toisiinsa).
  6. Mene kohtaan Hallitse kirjastoja. Saat listauksen eri kirjastoista. Etsi Luetus ja ota se käyttöön liukusäätimellä ja valitse sen perässä oleva nuolipainike. Sinulle näytetään tietoa Luetuksesta.
  7. Poistu näkymästä vasemman yläkulman valikkopainikkeella.
  8. Valitse nyt Hallitse kirjastoja -kohdasta Luetus.
  9. Anna kirjautumisikkunassa saamasi Luetus-kuuntelu-tunnus ja salasana.
    HUOM. Palvelun voi ottaa käyttöön myös ”Omat sanomalehdet” -kohdassa, mutta kaikkia samoja toimintoja ei ole käytettävissä kuin ”Omat kirjat” -puolella.

Luetus-kirjasto ( =hallitse kirjastoja)

Valikossa on Luetus-kirjasto (Hallitse kirjastoja). Luetus-kirjastossa näytetään tilaamistasi julkaisuista uudet ilmestyneet julkaisut. Voit ladata haluamasi julkaisut kuunneltavaksi. Latauksen jälkeen ne löytyvät Omat kirjat -näkymässä.

Omat kirjat

Omat kirjat -näkymässä näytetään ne julkaisut, jotka olet ladannut kuunneltavaksi. Kun julkaisu on ladattu, voit jatkaa kuuntelua myöhemmin Omat kirjat -näkymässä viimeksi kuunnellusta kohdasta. Jos julkaisu on erääntynyt, sitä ei voi enää lukea ja sen voi poistaa. Ladattuja julkaisuja voi kuunnella ilman verkkoyhteyttä.

Luettavaa

Julkaisuhausta voit katsoa äänilehti- ja kerhokirjavalikoiman www.luetus.fi/luettavaa.
Kun valitset jakelutavaksi Luetus-kuuntelun, näytetään vain ne julkaisut, jotka voi saada kuunneltavaksi.

Julkaisun valitseminen kuunneltavaksi

Uuden julkaisun valitseminen Luetus-kirjastosta:

1. Avaa Luetus-kirjasto kohdassa Hallitse kirjastoja.
  2. Valitse julkaisu, jota haluat kuunnella.
  3. Valitse julkaisun nimen alta Lataa-painike.
  4. Kun julkaisu on ladattu, valitse Avaa-painike.
  5. Aloita ja pysäytä lukeminen näytön alareunan Toista-painikkeella.

Omat kirjat -näkymässä kuunteleminen:

1. Avaa valikko ja valitse Omat kirjat
  2. Valitse haluamasi julkaisu kuunneltavaksi.

Julkaisusta toiseen vaihtaminen

Kun haluat vaihtaa kuunneltavaa julkaisua, avaa valikko. Valitse Omat kirjat -välilehti, jos olet ladannut julkaisuja sinne. Jos haluat julkaisun uuden ilmestyneen numeron kuunneltavaksi, valitse Luetus-kirjasto.

Julkaisun poistaminen

Omat kirjat -näkymässä voit poistaa erääntyneitä tai muuten tarpeettomia julkaisuja. Jos et käytä ruudunlukijaa, pyyhkäise julkaisua vasemmalle ja valitse Poista-painike. Vahvista tai hylkää poistaminen.

Ruudunlukuohjelmaa käytettäessä poistat julkaisut näin:
Ios-laitteilla Voiceoveria käytettäessä poistat julkaisun Omat Kirjat -näkymässä pyyhkäisemällä julkaisun kohdalla sormella ylös tai alas ja kaksoisnapauttamalla Poista-toimintoa.

Android-laitteilla Talkback-ruudunlukijaa käytettäessä kaksoisnapauta julkaisun nimen oikealla puolella olevaa Kirjan Tiedot-painiketta ja siellä Poista-painiketta.

Luetus-kirjastossa voit poistaa kirjoja vain iOS-versiossa. Avaa kirjan oikeassa reunassa oleva Kirjan tiedot -painike (i-kirjain kuvake). Näkymän oikeassa yläreunassa on Palauta-painike (Roskakori-kuvake).

Toiminnot Omat kirjat näkymässä

Välilehden vasemmassa reunassa on valikkopainike. Oikeassa yläreunassa on ”Tuo tiedosto”- ja ”Lajittele”-painikkeet. Voit lajitella julkaisujen näyttämisjärjestyksen: Otsikko, Uusin tai Tekijä mukaan.

Tuo tiedosto -painikkeella voi tuoda sovellukseen luettavaksi muualta ladatun julkaisun. Sovellus tukee seuraavia tiedostomuotoja: pakattu daisy-versio (DAISY2 tai 3), suojaamaton EPUB-versio (EPUB 2 tai EPUB 3) tai txt-muoto.

Yläreunan painikkeiden alapuolella on Haku-kenttä. Voit hakea julkaisuluettelostasi hakusanalla tai -kirjaimella haluamaasi julkaisua.

Julkaisun sisällä valittavat toiminnot

Kun julkaisu on avattu luettavaksi, sekä ala- että yläpalkissa on valittavissa toimintoja.

Alapalkin toiminnot

Keskellä on Toista-painike ja sen molemmin puolin siirtymispainikkeet (=kelauspainikkeet). Siirryt edelliseen tai seuraavaan kohtaan valitun siirtymisasetuksen mukaan.

Oikeassa reunassa on siirtymisasetukset-painike. Voit valita siirrytäänkö painikkeilla ”Kirjaoletus-vaihtoehdon mukaan, tai 15 sekuntia, 2 minuuttia, 5 minuuttia kerrallaan tai ”Vain otsikko 1” tai ”Vain otsikko 1 ja 2”.

Vasemmassa reunassa on painike ”Siirtyminen kirjassa” (6 vaakaviivaa allekkain). Valikossa näytetään kirjan sisällysluettelo ja sivun yläreunassa voit vaihtaa otsikoiden sijaan sivut tai kirjanmerkit.

Yläpalkin toiminnot

Yläpalkissa sijaitsee vasemmalta oikealle valikko, hakupainike, kirjanmerkki, tekstiasetukset, ääniasetukset (lukunopeus) ja Lisää asetuksia (3 pistettä allekkain).

Haku: voit hakea julkaisun sisällä otsikoissa olevia sanoja tai merkkejä.

Tekstiasetukset: voit mutta tekstin kokoa, marginaalin leveyttä tekstin sivuilla, riviväliä ja merkkien välistystä tekstissä. Voit vaihtaa fonttia ja väriteemoja mm. tekstille, taustalle lauseen korostusvärille. Alimmaisena on painike ”Palauta oletukset”.

Ääniasetukset: voit muuttaa lukunopeutta ja palauttaa oletusasetukset. Teksti-daisy-muotoa olevan julkaisun kohdalla iOS-versiossa näytetään valinta Ääni. Voit vaihtaa puhesynteesin äänen ja kielen. Android-laitteella voit valita vain joko suomen kielen tai englannin. Äänen lisäksi voit muokata ääntämystä molemmilla laitteilla.

Lisää asetuksia -vaihtoehdot:

• Uniajastin: lukemisen automaattinen pysäyttäminen on asetettavissa vartin välein 15-60 minuuttia ja Pois käytöstä, jos olet valinnut ajastimen.
  • Missä olen?: kertoo mm. sijainnin kyseisessä julkaisussa. Kuittaa ilmoitus ok:lla.
  • Kirjatiedot: mm. julkaisun koko, tekijä, erääntymispäivä, julkaisija. Palaa julkaisuun vasemman yläreunan nuolipainikkeella. Painike sanoo Siirry ylös.

Kirjaudu ulos

Painike on Luetus-kirjaston näkymässä oikeassa yläreunassa.

Artikkeli päättyy