Luetus Applen mobiililaitteille

(Päivitetty: )

Sisällys

Lukijalle

Luetus2-sovelluksen käyttöohje on kirjoitettu olettaen käyttäjän hallitsevan VoiceOver-ruudunlukuohjelman toiminnan. Ohjeessa neuvotaan vain sovelluksen ominaisuuksiin liittyvät toiminnot.

Uusia ominaisuuksia Luetus2-versiossa ovat mm.:

• julkaisut löytyvät suoraan Julkaisut-välilehdeltä, eikä aliasnimiä tai tiedostonimiä tarvitse enää muistaa.
  • sovellukseen ei tarvitse erikseen pyytää lisenssiä käyttäjätuestamme. Voit itse kirjautua ulos sovelluksesta tai hallita sovellusvaltuutuksia oma.luetus.fi-sivuston kautta. Sivustolle käyvät Luetus-palvelun tunnuksesi.
  • päivittäistä käyttöä helpottava vinkki on Suosikit-välilehden käyttö. Suosikki-listalta voi heti siirtyä lukemaan uusinta julkaisua.

Tämän ohjeen lopussa on vanhemman version ”Luetus” käyttöohje.

Opasvideot

Ohjeet on tehty Android-laitteella, ja ne toimivat vastaavasti iOS-laitteella.
Luetus-sovelluksen asennusohje Youtubessa: https://youtu.be/F6MnvpX8BBo
Lue julkaisiuja Luetus-mobiilisovelluksella: https://youtu.be/2xahtVrwLvA

Sovelluksen rakenne

Luetus-sovellus koostuu useista näkymistä. Päänäkymiin siirrytään sovelluksen alareunassa olevien neljän välilehtipainikkeen avulla. Välilehdet ovat vasemmalta oikealle: Julkaisut, Suosikit, Ladatut ja Asetukset. Välilehtien tarkemmat ominaisuudet ja toiminnot on kuvattu jäljempänä kohdassa päänäkymän välilehdet.

Nämä välilehtipainikkeet eivät ole näkyvissä artikkelinäkymässä, joka on rakenteeltaan erilainen. Artikkelinäkymän alareunassa on sen sijaan näkyvissä sovelluksen omaa puhetukea ohjaavia sekä julkaisun selaamiseen liittyviä painikkeita. Artikkelinäkymän tarkempi kuvaus löytyy kohdasta artikkelin lukeminen.

Sovelluksen oma puhetuki

Luetus-sovelluksessa on sisäänrakennettu puhetuki artikkelinäkymää varten. Tämä mahdollistaa monipuolisemmat kuunteluominaisuudet, kuten jatkuvan lukemisen ja kuuntelun jatkamisen lukitulla näytöllä. Puhetuki toistaa ääneen vain julkaisun tekstisisällön, kuten lehtien artikkelit ja kirjojen luvut. Sisällysluettelossa ja muualla sovelluksessa on tarvittaessa käytettävä ruudunlukijaa.

Sovelluksen pistenäyttötuki

Pistenäyttöä käytetään ruudunlukijan avulla. Tällöin sovelluksen oma puhetuki on asetuksista otettava pois käytöstä. Artikkeleissa navigoidaan ruudunluvun eleillä.

Ensimmäinen käynnistys

Luetus-sovelluksen latauksen jälkeen sovellus pyytää käynnistyessään kirjautumista. Ensimmäiseen lomakekenttään kirjoitetaan Luetus-palvelun käyttäjätunnus ja toiseen salasana. Tarvittaessa salasanan saa näkymään näytöllä valitsemalla ”Näytä salasana”. Kirjautuminen tapahtuu painamalla ”Kirjaudu sisään”-painiketta.

Kirjautumisen jälkeen näytölle tulee aloitusohje. Se suljetaan Aloita-painikkeesta, jonka jälkeen sovellus siirtyy Luetuksen päänäkymään.

Päänäkymän välilehdet

Yleistä

Päänäkymässä siirrytään välilehtien välillä alareunasta löytyvillä painikkeilla. Näkymässä navigoitaessa näytön vasemmassa yläreunassa on Takaisin-painike (<-kuvake), mikäli sovellus on välilehden alanäkymässä. Takaisin-painike esimerkiksi palaa sanomalehden julkaisunumeroiden luettelosta sanomalehtien luetteloon ja seuraavalla painalluksella julkaisutyyppien luetteloon. Jos internetyhteys ei ole toiminnassa, Julkaisut- ja Suosikit- välilehden sisältöä ei voida näyttää. Tällöin luettavissa on vain Ladatut-välilehdeltä löytyvät julkaisut.

Julkaisut

Julkaisut-välilehdellä on näkyvillä luettelo Luetus-palvelun julkaisuvalikoimasta. Julkaisut on lajiteltu julkaisutyyppeihin. Julkaisutyyppejä ovat muun muassa aikakauslehdet, järjestöjulkaisut, luettelot ja sanomalehdet. Julkaisutyypin valinnan jälkeen näkyviin tulee

luettelo tyyppiin kuuluvista julkaisuista. Esimerkiksi Näkövammaisten Airut löytyy tyypin järjestöjulkaisu alta. Julkaisun valinnan jälkeen valittavaksi tulee palvelusta löytyvät julkaisun numerot. Julkaisunumeron valitsemisen jälkeen julkaisu ladataan laitteelle ja sen sisällysluettelo avautuu. Edelliselle tasolle palauttava Takaisin-painike löytyy näytön vasemmasta yläreunasta. Jos lehden sijasta kyseessä on julkaisutyypiltään kirja, on tyypin valinnan jälkeen näkyvillä luettelo tyylilajeista, ja tyylilajin valinnan jälkeen kirjan nimi.

Julkaisutyypin valinnan jälkeen voi julkaisun lisätä Suosikit-välilehdelle Lisää suosikkeihin -painikkeella (sydän-kuvake). Jos julkaisu on jo suosikeissa, on painikkeen tekstinä ”Poista suosikeista”.

Voit etsiä julkaisuja hakutoiminnolla sanahaulla. Tehdessäsi haun Julkaisut-välilehdellä hakutuloksissa näytetään kaikki löytyneet julkaisut, sekä kirjat että lehdet. Jos teet haun avattuasi jonkun julkaisutyypin, tuloksena näytetään ainoastaan sen julkaisut. Esimerkiksi vain kirjoja hakiessasi siirry ’Asiakasjulkaisuihin’ tai ’Celian E-julkaisuihin’. Voit etsiä niistä kirjoja myös lajityypin mukaisesti.

Suosikit

Suosikit-välilehdelle tulevat näkyviin ne julkaisut tai tyylilajit, jotka on valittu Julkaisut-välilehdeltä Lisää suosikiksi -painikkeella. Suosikkeja käytetään usein luettujen julkaisujen nopeampaan löytämiseen. Suosikit ovat luettelossa oman julkaisutyypin mukaisesti. Näytön yläreunasta löytyy Muokkaa suosikkeja -painike, joka avaa näkymän suosikkien poistamiseksi. Suosikkijulkaisun poiston yhteydessä kysytään vahvistus. Muokkaus lopetetaan Lopeta muokkaaminen -painikkeesta.

Ladatut

Ladatut-välilehti sisältää avatut julkaisunumerot. Luettelossa olevat julkaisut on ladattu laitteelle ja niitä voi lukea ilman internetyhteyttä. Julkaisut ovat luettelossa järjestyneenä viimeksi avatusta vanhimpaan. Julkaisun voi poistaa laitteelta julkaisun nimen vierestä löytyvällä Poista kohde -painikkeella (roskakorikuvake). Poiston yhteydessä kysytään vahvistus. Etsi-toiminto on myös käytettävissä ja se löytyy ruudun yläreunasta. Yläreunasta löytyy myös ”Tuo wlf-tiedosto” -painike, jolla Luetus-verkkopalvelusta esimerkiksi selaimella ladatun tiedoston voi avata Luetukseen.

Asetukset

Asetukset-välilehdeltä löytyvät Yleiset ja Tekstistä puheeksi -asetukset, sekä tietoa ohjelmasta.

Yleiset asetukset sisältävät kolme valintaa:

• käytetäänkö ruudunlukijaa tekstin lukemiseen
  • erotetaanko artikkelinäkymässä kappaleet tyhjällä rivillä toisistaan
  • luetaanko julkaisua jatkuvalla luvulla. Jatkuvaluku vaihtaa automaattisesti seuraavaan artikkeliin julkaisua luettaessa.

Tekstistä puheeksi -asetuksissa säädetään puheäänen nopeutta, korkeutta ja voimakkuutta. Käytettävän puheäänen voi valita suomen, ruotsin ja englannin kielille. Ohjelmasta-kohteen takaa löytyvät sovelluksen versiotieto ja linkit käyttöehtoihin, tietosuojakäytäntöön ja saavutettavuusselosteeseen. Kirjaudu ulos -painike poistaa tallennetut kirjautumistiedot ja vapauttaa valtuutuksen uudelle laitteelle.

Julkaisujen lukeminen

Julkaisussa liikkuminen

Julkaisun avaamisen jälkeen näkyviin tulee julkaisun päätaso. Tätä voi ajatella sisällysluetteloksi, jossa näkyvät pääotsikot. Esimerkiksi sanomalehdissä luettelossa ovat

lehden osastot. Otsikon valinnan jälkeen avautuu joko uusi luettelo alaotsikoista tai artikkelin teksti. Alaotsikoita on mahdollista olla useita tasoja ennen kuin itse artikkeli avautuu. Artikkelin avautuessa käynnistyy sen ääneen lukeminen. Takaisin edelliselle tasolle pääset näytön vasemmasta yläreunasta löytyvällä Takaisin-painikkeella (<-kuvake). Mikäli julkaisua on luettu jo aiemmin, siitä on tallennettu viimeisin lukukohta. Tämä toimii kuin kirjanmerkki ja julkaisu avataan kyseiseen kohtaan.

Artikkelinäkymä eli lukuikkuna

Artikkelinäkymässä itse teksti on lukuikkunassa ja näytön vasemmassa yläreunassa on Sulje-painike (X-kuvake). Näytön alareunassa on lukemista ohjaavia painikkeita. Lukeminen artikkelinäkymässä tapahtuu sovelluksen oman puhetuen avulla tai ruudunlukijalla, jos olet valinnut asetuksissa ”Käytä ruudunlukijaa tekstin lukemiseen”. Sovelluksen omaa puhetukea käytettäessä toisto käynnistyy automaattisesti ja puheen voi pysäyttää artikkelinäkymän alareunan Tauko-painikkeella. Puheen voi käynnistää uudelleen Toista-painikkeesta. Lukuikkunan alapuolelta löytyvät painikkeet Edellinen, Toista/Tauko, Seuraava ja Asetukset. Nämä asetukset vaikuttavat vain artikkelin lukemiseen ja poikkeavat yleisistä asetuksista, jotka esiteltiin kohdassa ”päänäkymän välilehdet”.

Asetukset-painike avaa näkymän, jossa voi vaihtaa selaustasoa, asettaa jatkuvan lukemisen tai säätää puheäänen asetuksia. Selaustapoja ovat lause, kappale ja artikkeli. Tämä valinta vaikuttaa siihen, millaisilla tasoilla Edellinen- ja Seuraava-painikkeet siirtyvät julkaisussa. Kun jatkuva luku on päällä, lukeminen jatkuu julkaisun loppuun, ellei sitä erikseen pysäytetä. Asetuksissa puheääneen voi vaikuttaa nopeuden, korkeuden ja voimakkuuden säätimillä. Asetus-näkymä suljetaan näytön vasemmasta yläreunasta löytyvällä Sulje-painikkeella.

Kun asetus ”Käytä ruudunlukijaa tekstin lukemiseen” on valittuna, näytön alaosasta löytyvät vain painikkeet edelliseen ja seuraavaan artikkeliin siirtymiseksi.

”Luetus”-käyttöohje, vanhempi versio

Päivittäistä käyttöä helpottava vinkki on Suosikit-välilehden käyttö. Suosikki-listalta voi heti siirtyä lukemaan uusinta julkaisua.

Sovelluksen rakenne

Luetus-sovellus koostuu useista näkymistä. Päänäkymiin siirrytään sovelluksen alareunassa olevien neljän välilehtipainikkeen avulla. Välilehdet ovat vasemmalta oikealle: Julkaisut, Hae julkaisuja, Suosikit ja Asetukset.

Nämä välilehtipainikkeet eivät ole näkyvissä artikkelinäkymässä, joka on rakenteeltaan erilainen. Artikkelinäkymän alareunassa on sen sijaan näkyvissä sovelluksen sisäistä puhetukea ohjaavia sekä julkaisun selaamiseen liittyviä painikkeita.

Julkaisuvalikoimaan pääsee alareunan vasemman puolimmaisella Julkaisut-välilehtipainikkeella. Ensimmäisessä näkymässä Julkaisut-välilehdellä on lista julkaisutyypeistä (Aikakauslehdet, Asiakkaiden omat julkaisut jne.). Alareunan Julkaisut-painikkeen painaminen ei kuitenkaan automaattisesti vie Julkaisutyypit näkymään, vaan viimeksi sinulla auki olleeseen näkymään, kuten listaan haetuista sanomalehdistä. Edeltävään näkymään siirrytään vasemmassa yläkulmassa olevan Edellinen-painikkeen kautta tai VoiceOverin kahdensormenkuljetus- eli Z-peruutuseleellä.

Julkaisujen hauissa virtuaalinen näppäimistö vie tilaa välilehtipainikkeilta. Tällöin painikkeet nousevat näppäimistöosion yläpuolelle.

Sovelluksen oma puhetuki

Luetus-sovelluksessa on sisäänrakennettu puhetuki, joka toimii artikkelinäkymän lukuikkunassa eli lehtien tai kirjojen tekstejä luettaessa. Kaikkialla muualla ruudunlukuohjelmaa tarvitsevat käyttävät VoiceOveria. Artikkelinäkymässä sovelluksen oma puhetuki lukee automaattisesti lukuikkunassa olevaa tekstiä. Puhetukea ohjaavat painikkeet ovat näytön alareunassa lukuikkunan alapuolella. Artikkelin lukemisen voi keskeyttää ja jatkaa samasta kohdasta kahdensormen kaksoisnapautuksella.

Huomaa kuitenkin, että VoiceOver toimii edelleen näytön muissa osissa ja sen puhe vaiennetaan koskettamalla näyttöä kahdella sormella.

Ensimmäinen käynnistys

Kun olet ladannut Luetus-sovelluksen laitteeseesi ja käynnistät sen, sovellus pyytää rekisteröintiä. Kirjoita ensimmäiseen lomakekenttään Luetus-palvelun käyttäjätunnuksesi ja seuraavaan lomakekenttään salasanasi. Valitse sitten Rekisteröi-painike.

Tunnus kannattaa kirjoittaa virtuaalinäppäimistöltä. Tunnuksen syöttöön voi käyttää myös iOS-järjestelmän pistekirjoitusnäppäimistöä. Joissakin iOS-versioissa pistekirjoitusnäppäimistöltä syötetty pisteen merkki saattaa tulostua tekstikenttään väärin. Tällöin pisteen merkki kirjoitetaan pisteillä 4 ja 6.

Julkaisujen hakeminen

Näytön alareunan Hae Julkaisuja -välilehtipainike avaa tekstikentän, johon kirjoitetaan alias – tai julkaisun tiedostonimi. Kirjoituskentän aktivointi avaa virtuaalinäppäimistön. Haku suoritetaan painamalla Etsi-painiketta, joka löytyy sekä kirjoituskentän jälkeen, että virtuaalinäppäimistön oikeasta alakulmasta.

Aliasnimi on hakunimi, joka tuo sovellukseen julkaisusta aina uusimman numeron. Esimerkiksi Iltasanomien alias on is ja suomen kuvalehden aliasnimi on suom. Aliasnimiä on vain säännöllisesti ilmestyvillä Luetus-julkaisuilla. Tiedostonimi on julkaisun wlf-tiedoston koko nimiosa, esimerkiksi hs220901. Sovellus antaa äänimerkin onnistuneesta hausta, jonka jälkeen julkaisu löytyy Julkaisut-välilehden kautta.

Suosikit

Säännöllisesti ilmestyvistä julkaisuista voi tehdä oman Suosikki-listan, jolloin kaikki suosikkijulkaisut saa haettua yhdellä kertaa. Päivittäistä käyttöä sujuvoittaa, kun suosikkilistalta avataan uusin julkaisu heti luettavaksi.

Suosikki-listan luot seuraavasti:

1. Valitse ensin näytön alareunasta Suosikit-välilehtipainike.
  2. Alussa Suosikki-lista on tyhjä. Näytön oikeassa yläkulmassa on muokkaa-painike. Tätä napauttamalla näytölle avautuu listaus Luetus-palvelun säännöllisesti ilmestyvistä julkaisuista.
  3. Valitse haluamasi julkaisut napauttamalla julkaisun nimeä, jolloin sovellus ilmoittaa ”Valittu”.
  4. Kun olet valinnut kaikki haluamasi julkaisut valitse yläreunasta edellinen-painike. , niin valinnat tallentuvat.
    Nyt Suosikit-välilehdellä näkyvät valitsemasi julkaisut ja alimpana löytyy Hae kaikki-painike, jolla haetaan kaikki tuoreimmat suosikkijulkaisut. Voit myös hakea yksittäisen suosikkijulkaisun napauttamalla sitä.
  5. Halutessasi muokata Suosikit-listaa, valitse Muokkaa-painike, tee tarvittavat muutokset ja valitse sitten ”edellinen”.

Julkaisujen lukeminen

Lukeminen

Kaikki haetut julkaisut löytyvät Julkaisut-välilehdeltä, johon pääsee alareunan vasemman puolimmaisella Julkaisut-välilehtipainikkeella.

Haetut julkaisut ovat järjestyksessä julkaisutyypeittäin. Julkaisutyyppejä ovat esimerkiksi aikakauslehdet ja sanomalehdet. Julkaisutyypin sisällä ovat yksittäiset julkaisut, kuten Kaleva ja Iltasanomat.

Artikkelinäkymä eli lukuikkuna

Artikkelinäkymässä itse teksti on lukuikkunassa ja näytön yläreunassa on Edellinen-painike. Näytön alareunassa on lukemista ohjaavia painikkeita.

Lukeminen artikkelinäkymässä tapahtuu joko sovelluksen oman puhetuen avulla, VoiceOverilla tai näönvaraisesti. Voit valita Asetukset-välilehdeltä, haluatko käyttää sovelluksen omaa puhetukea vai VoiceOveria.

Sovelluksen oma puhetuki käynnistyy automaattisesti ja saat sen pysäytettyä artikkelinäkymän alareunan Pysäytä-painikkeella tai kahden sormenkaksoisnapautuksella. Puhe jatkuu Puhu-painikkeesta tai kahden sormen kaksoisnapautuksesta.

Lukuikkunan alapuolelta löytyvät painikkeet Puhu/Pysäytä, Jatkuva luku pois/päälle ja painike, josta valitaan julkaisun selaus lauseen, kappaleen tai artikkelin tasolla. Selaustavan voi vaihtaa myös roottorissa Toiminnot-kohdasta.

Selaus tapahtuu lukuikkunassa yhden sormen ylös tai alas pyyhkäisyllä. Artikkeliselaus-, kappaleselaus- ja lauseselaus -toiminnot siirtävät lukukohtaa lukemisen kuitenkin jatkuessa keskeytymättä eteenpäin. Jatkuvan luvun ollessa päällä lukeminen jatkuu julkaisun loppuun, ellei sitä erikseen pysäytetä.

Lukuikkunan yläpuolelta, näytön vasemmasta yläkulmasta löydät Edellinen-painikkeen, jolla pääset julkaisussa edelliselle tasolle. Edelliselle tasolle pääsee myös kahden sormen kuljetus- eli Z-peruutuseleellä.

Puhetuen ohjauseleet

Artikkelin lukuikkunassa toimii sovelluksen oma puhetuki. Sen ohjaamiseen ovat käytettävissä seuraavat ohjauseleet:

Kahden sormen kaksoisnapautus = Puhu/Pysäytä

kahden sormen kuljetus eli Z-peruutusele = takaisin

Yhden sormen pyyhkäisy ylös tai alas = selaus valitulla tasolla, kuten edellinen tai seuraava artikkeli.

Jatkuvan luvun ollessa käytössä pystypyyhkäisyillä siirrytään seuraavaan tai edelliseen artikkeliin.

VoiceOverin käyttäjällä ovat VoiceOverin eleet käytettävissä kaikkialla sovelluksessa, paitsi artikkelinäkymässä. Artikkelinäkymässä VoiceOver eleet toimivat vain VoiceOverin kohdistuksen ollessa muualla kuin lukuikkunassa.

Artikkelin lukeminen VoiceOverilla

Luetuksen asetuksista voi muuttaa artikkelin lukemista siten, että tekstiä luetaan VoiceOverilla, jolloin sovelluksen oma puhetuki poistuu käytöstä. Tämä on hyödyllistä pistenäyttöä käytettäessä, jolloin tekstiä voi vierittää pistenäytön ohjausnäppäimillä. Kun tekstin lukeminen VoiceOverilla on käytössä, on näytön alareunassa Edellinen artikkeli- ja seuraava artikkelipainikkeet.

Lukemisen ohjaamiseen käytetään VoiceOverin yleisiä ohjauseleitä. Kahden sormen pyyhkäisy ylhäältä alas lukee artikkelin VoiceOverilla. Kahden sormen napautus keskeyttää VoiceOverin lukemisen. Jos tekstissä halutaan siirtyä merkeittäin, sanoittain tai riveittäin, valitaan roottorista kiertämällä näytöllä kahdella sormella myötä- tai vastapäivään haluttu vaihtoehto ja luetaan tekstiä pyyhkäisemällä yhdellä sormella alas tai ylös.

Julkaisujen poistaminen

Kun VoiceOver on käytössä, poistetaan julkaisu seuraavasti:

1. Selaa julkaisujen luetteloa, kunnes olet sen julkaisun kohdalla, jonka haluat poistaa.
  2. Tee yhden sormen pystysuora pyyhkäisy. Toista pyyhkäisy, kunnes VoiceOver sanoo valinnan Poista. Hyväksy kaksoisnapauttamalla.

Ilman VoiceOveria julkaisu poistetaan Julkaisujen luettelossa pyyhkäisemällä poistettavan julkaisun kohdalla yhdellä sormella vasemmalle. Julkaisun nimen perään Näytön oikeaan reunaan tulee punainen Poista-painike, jota näpäyttämällä julkaisu poistuu luettelosta.

Asetukset

Sovelluksen asetuksiin pääsee alareunan Asetukset-välilehtipainikkeella. Asetuksissa ovat seuraavat otsikot ja vaihtoehdot:

Julkaisut:

– Ryhmittele julkaisulista
Tämä on vaihtopainike, jonka ollessa valittuna haetuista julkaisuista muodostuu oman julkaisutyyppinsä alle julkaisukohtaisia valikoita. Esimerkiksi kaikki Lapin Kansa -lehdet ovat Lapin Kansa -valikon alla, eivätkä yhtenä listana kaikkien ladattujen sanomalehtien kanssa.

– Uusin ylimpänä
Valinta järjestää julkaisut muokkauspäivän mukaiseen aikajärjestykseen siten, että uusin julkaisu on valikossa ensimmäisenä. Kun valinta ei ole päällä, ylimpänä julkaisuvalikossa on vanhin julkaisu.

– Erota kappaleet tyhjällä rivillä
Kun tämä on valittuna, alkavat kappaleet vasemmasta reunasta ja kappaleiden välissä on tyhjä rivi.

Kun tämä ei ole valittuna, alkaa uusi kappale sisennettynä ilman tyhjää väliriviä.

Puheen asetukset:

– Käytä VoiceOveria tekstin lukemiseen.

Vaihtopainikkeen ollessa pois sovelluksen oma puhetuki lukee artikkelit. Asetuksenollessa päällä, voit käyttää VoiceOveria ja pistenäyttöä läpi koko sovelluksen ja selata roottorivalintojen kautta artikkelia merkki tai sanatasolla. Kun VoiceOver on valittuna, muut puheen asetukset katoavat Asetukset-näkymästä.

– Puhenopeus

Tässä kohdassa voit yhden sormen ylös tai alas pyyhkäisyin muuttaa sovelluksen oman puhetuen lukunopeutta.

– Puheääni-painike

Tämän painikkeen kautta pääset valitsemaan, onko sovelluksen käyttämä ääni Satu, Satu (parempi), Onni vai Onni (parempi).

Muut asetukset

– Siirry seuraavaan ylöspyyhkäisyllä
Tämän asetuksen ollessa päällä yhden sormen ylöspäin-pyyhkäisy selaa eteenpäin. Ottamalla tämän asetuksen pois päältä, voi selailla yhden sormen alaspäin pyyhkäisyllä VoiceOver roottori-toiminnon tapaan.

– Näytä vahvistusviestit

Tämän asetuksen ollessa päällä ilmestyy haun päätteeksi näytölle vahvistusviesti haun onnistumisesta tai epäonnistumisesta. Viesti kuitataan pois napauttamalla OK-painiketta. Kun asetus on pois päältä, onnistuneesta hausta kuuluu vain äänimerkki ja epäonnistuneesta hausta näytölle tulee ilmoitusviesti.

Tiedossa olevia puutteita

• Julkaisun jatkuva lukeminen saattaa keskeytyä muutaman artikkelin jälkeen. Tuolloin jatkuva luku on aloitettava uudestaan.
  • Palattaessa valikoilla takaisin, lukukohta voi olla valikon lopussa tai muuten väärässä kohdassa. Oikeaan lukukohtaan palataan vaakapyyhkäisyillä.
  • Handsfree-kuulokkeiden ohjaimella ei voi selata julkaisun artikkeleita.
  • Sirin käyttö tai lukemisen aikana tuleva puhelu sekoittaa lukemisen, jolloin sovellus on suljettava ohjelman vaihtajasta ja käynnistettävä uudestaan.
  • Julkaisujen avaaminen tai tallentaminen suoraan selaimella ei vielä toimi.
  • Jos artikkelin otsikon ja tekstin  välissä on enemmän kuin yksi tyhjä rivi, niin artikkelia ei  pysty lukemaan.
  • Lukitulla näytöllä olevat edellinen ja seuraava painikkeet eivät ole aktiivisia
  • Kun jatkuva luku on päällä ja lukeminen siirtyy ylemmältä tasolta seuraavalle, niin tasosiirtymää ei kerrota.

Ohjeen loppu

Artikkeli päättyy